יש רגעים בחיים, במיוחד כשמדובר בהתפתחות של מישהו שאתם אוהבים, שבהם מרגישים שהאדמה קצת רועדת מתחת לרגליים.
שאלות צצות.
האם זה נורמלי?
האם יש משהו שצריך לשים לב אליו?
ואז מתחיל מסע החיפושים.
גוגל הופך לחבר הכי טוב שלכם (ולפעמים האויב הכי גדול), וים המידע רק גורם לבלבול להתעצם.
אנחנו כאן כדי לשים סדר בבלאגן, לפחות בכל מה שקשור לכלי אבחון אחד ספציפי, ששמו עולה הרבה פעמים בהקשר של הערכה התפתחותית, ובפרט כשמדברים על הספקטרום האוטיסטי.
קוראים לו ADOS. ואם השם הזה צץ אצלכם או שאתם פשוט סקרנים, אתם במקום הנכון.
תשכחו מכל מה שקראתם עד היום.
תתכוננו לצלול איתנו לעומק, בלי לטבוע, ולהבין אחת ולתמיד מה זה הדבר הזה, איך הוא עובד, ולמה הוא כל כך חשוב (אבל גם לא הסיפור כולו). בואו נצא לדרך.
ADOS: לא סתם ראשי תיבות, אלא כרטיס הכניסה לעולם שלם
אז מה זה בעצם ADOS? השם המלא הוא Autism Diagnostic Observation Schedule. בעברית, בערך: "לוח תצפית לאבחון אוטיזם".
רגע, לפני שאתם נלחצים מהמילה "אוטיזם", בואו ננשום עמוק.
ADOS הוא כלי אבחון. חשוב להדגיש: כלי. אחד מתוך כלים רבים.
הוא לא אבחנה סופית בפני עצמו, אלא חלק מפסיפס גדול ומורכב, שכולל גם שיחות עומק עם ההורים, שאלונים, התרשמות קלינית של אנשי מקצוע, ומידע ממקורות נוספים כמו גן או בית ספר.
תחשבו עליו כמו על משקפיים סופר-משוכללים.
הם עוזרים למומחה לראות ולכמת התנהגויות ספציפיות שקשורות לתקשורת, אינטראקציה חברתית, ודפוסי משחק או שימוש בחפצים.
מטרת העל?
לספק תמונה אחידה וסטנדרטית ככל הניתן, כדי שההערכה תהיה פחות תלויה במצב רוח של המומחה באותו יום, ויותר מבוססת על נתונים מובנים.
זה כמו מבחן עם שאלות קבועות מראש, אבל במקום לענות בכתב, ה"תשובות" הן ההתנהגויות של הנבדק במהלך הפעילויות השונות.
אז למה בכלל צריך כלי כזה?
כי התקשורת האנושית, במיוחד זו הלא-מילולית, היא עסק מורכב.
חיוך, קשר עין, תנועות גוף, איך משתתפים בשיחה, איך משחקים עם חברים – כל אלה הם רמזים עדינים שיכולים להצביע על קשיים או דפוסים שונים.
ADOS מספק מסגרת מובנית לצפות בהם, ליצור הזדמנויות שהם יופיעו, ולתעד אותם בצורה שמאפשרת השוואה והערכה אובייקטיבית יחסית.
זה הופך את תהליך האבחון לפחות "אני חושב ש…" ויותר "הנה מה שראינו, הנה איך זה מתאים למסגרת הידועה".
מי בכלל מעביר את הבחינה הזו?
ובכן, לא כל אחד יכול לשחק עם הערכה כזו.
מי שמעביר את ה-ADOS חייב להיות איש מקצוע מוסמך שעבר הכשרה ספציפית ומעמיקה.
מדובר לרוב בפסיכולוגים קליניים, פסיכולוגים התפתחותיים, או נוירולוגים ילדים.
ההכשרה הזו קריטית לחלוטין.
למה?
כי ADOS זה לא רק "להגיש לילד צעצועים ולראות מה קורה".
זה לדעת בדיוק איזה צעצוע להגיש, באיזה אופן, מה לשאול, איך להגיב לתשובות (או לחוסר בהן), ואיך לתעד את כל ההתנהגויות באופן מדויק.
זה דורש הבנה עמוקה של הפרוטוקול, יכולת ליצור אווירה נעימה, ועין חדה לפרטים הכי קטנים.
בקיצור, לא משהו שתמצאו ב"עשה זאת בעצמך" של איקאה.
שאלות ותשובות קצרות להפסקת ריענון:
שאלה: האם ADOS יכול לתת אבחנה סופית לבד?
תשובה: חד משמעית לא! ADOS הוא כלי עזר חשוב, אבל הוא רק חלק מהערכה מקיפה.
שאלה: האם ADOS מתאים לכל הגילאים?
תשובה: יש לו מודולים שונים המותאמים לגילאים שונים ולרמות התפתחות שונות של שפה.
שאלה: האם הילד צריך "להתכונן" לבדיקה?
תשובה: לא! בדיוק ההפך. חשוב שהילד יגיע רגוע ובמצב הטבעי שלו ככל הניתן.
שאלה: כמה זמן לוקחת הבדיקה?
תשובה: לרוב בין 30 דקות לשעה, תלוי במודול ובקצב של הנבדק.
4 מודולים קסומים: לאן בדיוק אתם נכנסים?
אחד הדברים שהופכים את ADOS לכלי שימושי הוא הגמישות שלו.
אי אפשר לבדוק תינוק בן שנה באותה צורה שבה בודקים נער בן 16, נכון?
לכן, ADOS מחולק למספר מודולים (או יחידות).
איזה מודול מתאים לכם? זה תלוי בשני גורמים עיקריים:
- גיל הנבדק: מתינוקות ועד מבוגרים.
- רמת השפה האקספרסיבית: כמה מילים בודדות, משפטים קצרים, או שיחה שוטפת ומורכבת. זה קריטי, כי הרבה מהבדיקה מסתמכת על תקשורת מילולית (או היעדר שלה).
בואו נציץ פנימה ללא חשש (ובלי ספוילרים רציניים מדי שיקלקלו את החוויה, אם אתם לקראת בדיקה):
- מודול 1: מיועד לילדים קטנים (לרוב בני 31 חודשים ומעלה) שיש להם מעט מאוד שפה או שהם בכלל לא מדברים. הפעילויות מתמקדות בעיקר במשחק עם חפצים, תנועה, ותקשורת לא-מילולית כמו קשר עין ומחוות. תחשבו על הרבה אינטראקציות סביב צעצועים, בלונים, ומשחקים שמזמינים שיתוף פעולה בסיסי.
- מודול 2: לילדים שמדברים קצת, משתמשים במשפטים קצרים, אבל עדיין לא מנהלים שיחה מלאה. כאן כבר יש יותר דגש על תקשורת מילולית בסיסית, לצד משחק. יש פעילויות שמטרתן לעודד דיבור, שיתוף סיפורים קצרים, או תיאור של דברים.
- מודול 3: מיועד לילדים ונערים שמדברים שפה שוטפת, אבל עדיין צעירים יחסית. כאן הפעילויות הופכות מורכבות יותר מבחינה חברתית ושיחתית. יכולות להיות משימות שכוללות תכנון משותף, שיחה על רגשות, תיאור אירועים חברתיים, וסיפור סיפורים עם רצף.
- מודול 4: למתבגרים ומבוגרים עם שפה שוטפת. זה המודול ה"בוגר" ביותר, והוא מתמקד בשיחה על נושאים חברתיים, רגשות, תחומי עניין, תכנון לעתיד, ועוד. הפעילויות מותאמות יותר לחיים של מתבגר או מבוגר.
המטרה בכל מודול היא ליצור הזדמנויות ספציפיות.
הבוחן לא רק מחכה לראות מה יקרה.
הוא ממש מנסה לעודד את הנבדק ליצור קשר עין, לשתף, לבקש עזרה, להראות משהו מעניין, לדבר על רגשות, להשתתף במשחק העמדת פנים, או להגיב לניסיונות שלו ליזום אינטראקציה.
זה לא "לתפוס על חם", זה "לספק במה לבמה".
בפנים: מסע בזמן (של 30-60 דקות) ופעילויות "תמימות"
איך נראית בפועל בדיקת ADOS?
תחשבו על חדר משחקים או חדר משרד נעים.
הבוחן והנבדק נמצאים שם יחד.
הפעילויות מגוונות ותלויות במודול, אבל הרעיון הוא ליצור אינטראקציה טבעית ככל הניתן, תוך כדי שהבוחן מתעד את ההתנהגויות לפי הפרוטוקול.
לדוגמה, במודולים הצעירים יכולות להיות פעילויות כמו:
- משחק חופשי: פשוט לשבת ולראות איך הנבדק משחק בצעצועים שזמינים בחדר. האם הוא משחק לבד? האם הוא מנסה לשתף? האם הוא משתמש בצעצועים באופן סמלי או רק חוזר על אותה פעולה?
- בועות סבון: פעילות פשוטה שמעודדת קשר עין, בקשות, ושיתוף. מי לא אוהב בועות?
- מסיבת יום הולדת דמיונית: פעילות שמטרתה לעודד משחק העמדת פנים ותקשורת חברתית.
- בניית משהו יחד: פעילות שמצריכה שיתוף פעולה, בקשה וקבלת הוראות, ותקשורת הדדית.
במודולים הבוגרים יותר, הפעילויות יכולות לכלול:
- שיחה: על תחומי עניין, על מה עשית בשבוע האחרון, על תוכניות לעתיד. הבוחן שם לב איך השיחה מתנהלת – האם היא הדדית? האם יש קשר עין? האם התשובות רלוונטיות? האם יש קושי ביוזמה או סיום של שיחה?
- תיאור תמונה או סרטון קצר: כדי להעריך יכולות תיאור, הבנת סיטואציות חברתיות, ויכולת להסיק מסקנות.
- תכנון פעילות משותפת: לדוגמה, לתכנן יחד אירוע או טיול. זה בודק יכולות ארגון, גמישות מחשבתית, ושיתוף פעולה.
בכל הפעילויות האלה, הבוחן מסתכל לא רק *מה* הנבדק עושה, אלא *איך* הוא עושה את זה.
איך הוא יוצר קשר עין?
האם הוא מחייך באופן הדדי?
האם הוא מגיב לשם שלו?
האם הוא משתמש במחוות כדי להשלים את הדיבור?
האם יש לו תנועות גוף או צלילים חוזרניים?
האם תחומי העניין שלו מצומצמים באופן קיצוני?
כל אלה הם דברים שנמדדים ומקבלים ניקוד בהמשך.
עוד שאלות קצרות, כי אנחנו אוהבים שאלות:
שאלה: אם ילד מדבר מעט, האם תמיד יעשו לו מודול 1?
תשובה: לא בהכרח. זה תלוי גם בגיל. ילד בן 8 שמדבר מעט יכול לקבל מודול 2, למרות שילד בן 3 שמדבר מעט יקבל מודול 1. ההחלטה מורכבת יותר.
שאלה: האם ההורים נמצאים בחדר במהלך הבדיקה?
תשובה: בדרך כלל לא. מטרת הבדיקה היא לראות את הנבדק באינטראקציה עם אדם חדש בסביבה מובנית. נוכחות ההורים יכולה להשפיע על ההתנהגות. לרוב ההורים יושבים בחדר סמוך או צופים דרך מראה חד-כיווני (אם יש כזו).
שאלה: האם ADOS בודק אינטליגנציה?
תשובה: לא. ADOS מתמקד בהתנהגויות תקשורתיות וחברתיות ובדפוסי התנהגות מצומצמים/חוזרניים, לא ביכולות קוגניטיביות כלליות.
שאלה: אם מקבלים ניקוד גבוה ב-ADOS, האם זה אומר שיש אבחנה?
תשובה: זה מחזק מאוד את החשד לאבחנה, אבל עדיין, כאמור, זו לא אבחנה סופית לבד. הניקוד הוא חלק מהתמונה הגדולה.
הניקוד הסודי: איך המילים והתנועות הופכים למספרים?
אחרי שהבדיקה מסתיימת, תפקידו של הבוחן רק מתחיל.
הוא לוקח את כל הרשימות, התצפיות, והרישומים שערך במהלך הבדיקה, ומתחיל לתת ניקוד.
כל התנהגות שנצפתה מקבלת ציון על סולם מסוים (למשל, מ-0 עד 2, או 0 עד 3), כשהניקוד הגבוה יותר מצביע על קושי או דפוס חריג יותר בהקשר של הספקטרום.
לדוגמה:
- קשר עין: האם היה בכלל קשר עין? אם כן, האם הוא היה הדדי? תדיר? נראה טבעי או מאולץ?
- חיוך הדדי: האם הנבדק חייך בחזרה כשחייכו אליו? האם החיוך נראה תואם לסיטואציה?
- יוזמות תקשורתיות: האם הנבדק יזם שיחה, שיתף מידע, או הראה דברים מעניינים לבוחן?
- משחק סמלי/העמדת פנים: האם הנבדק השתמש בצעצועים בצורה יצירתית, שיחק משחקי דמיון, או חיקה פעולות?
- שימוש חוזרני בחפצים: האם הנבדק סובב גלגלים של מכונית שוב ושוב, או סידר צעצועים בשורה ארוכה בלי לשחק איתם באופן פונקציונלי?
- תנועות גוף או קולות חוזרניים: האם נצפו רפרופי ידיים (Flapping), נדנוד הגוף, או הפקת קולות מסוימים שוב ושוב?
יש רשימה ארוכה ומפורטת של התנהגויות כאלה, והבוחן עובר עליה אחת אחת ומנקד.
בסוף התהליך הזה, מחשבים ציון סופי עבור כל אחד מהתחומים המרכזיים (תקשורת, אינטראקציה חברתית) ולעיתים גם ציון כולל.
הציון הזה ממוקם על סולם שנקרא "סולם האלגוריתם".
האלגוריתם הזה פותח על בסיס מחקרים נרחבים והוא מסייע לקבוע האם התצפיות תומכות באבחנה של אוטיזם, או שמא מדובר בקשיים בתקשורת חברתית ללא קשר לספקטרום, או התפתחות טיפוסית.
חשוב להבין שהניקוד ב-ADOS הוא לא גזר דין.
הוא כלי עזר סטטיסטי שנועד לתמוך בהחלטה הקלינית של המומחה.
מומחה טוב תמיד יסתכל על הניקוד בהקשר רחב יותר – ההיסטוריה ההתפתחותית, התפקוד בבית ובגן/בית ספר, תוצאות בדיקות אחרות, והתרשמותו הכללית.
יכול להיות שילד יקבל ניקוד גבוה ב-ADOS אבל מסיבות אחרות (למשל, חרדה מאוד גבוהה) שהמומחה יקח בחשבון.
ויכול להיות שילד יקבל ניקוד נמוך יחסית, אבל ההורים ידווחו על קשיים משמעותיים בבית שאינם באים לידי ביטוי בבדיקה מובנית של 45 דקות.
הגמישות הזו, וההסתכלות הרחבה, הן סופר-קריטיות.
אז מה עושים עם התוצאות? הסוף הטוב (לרוב)
אחרי שהבוחן סיים את עבודתו עם הניקוד, הוא מצרף את הממצאים שלו לכל שאר המידע שנאסף.
כל הצוות האבחוני (פסיכולוג, רופא, קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק – תלוי במקרה ובמקום) יושב יחד ודן בכל הממצאים.
זו נקודת המפגש שבה כל חלקי הפאזל מתחברים.
התוצאה של הדיון המשותף הזה היא האבחנה או ההערכה ההתפתחותית הכוללת.
ADOS, כאמור, הוא כלי מרכזי בפאזל הזה.
הוא מספק נתונים אובייקטיביים (יחסית) על התנהגויות ליבה שקשורות לספקטרום.
הוא עוזר להבחין בין קשיים שהם חלק מהתפתחות נורמלית או קשיים אחרים (למשל, הפרעות חרדה, ADHD) לבין קשיים אופייניים יותר לספקטרום.
והכי חשוב – הוא נותן בסיס ידע משותף לאנשי המקצוע כדי לדון במקרה באופן מובנה.
חשוב לזכור גם שתוצאות ADOS וכל תהליך האבחון נועדו לאפשר קבלת תמיכה מתאימה.
אבחנה, אם היא ניתנת, היא לא תווית או סוף פסוק.
היא שער כניסה לעולם של טיפולים, תמיכה, והבנה מעמיקה יותר של הצרכים.
הבנה זו מאפשרת להתאים את הסביבה, הגישות הטיפוליות, ודרכי התקשורת, כדי לעזור לאדם לממש את הפוטנציאל שלו ולהרגיש מאושר ובטוח.
במילים אחרות, ADOS הוא כלי אדיר ששמו הולך לפניו בצדק, אבל הכוח האמיתי שלו הוא כשהוא משולב בידיים הנכונות, כחלק מתהליך רחב יותר שמטרתו לעזור.
עוד קצת שאלות, כי ידע זה כוח:
שאלה: האם יש הבדלים בין בדיקת ADOS במקומות שונים בארץ?
תשובה: הפרוטוקול של ADOS הוא אחיד וסטנדרטי ברמה הבינלאומית. ההבדל העיקרי יהיה ברמת ההכשרה והניסיון של הבוחן. לכן חשוב לוודא שהבוחן מוסמך ומנוסה.
שאלה: האם אפשר לזייף בבדיקת ADOS?
תשובה: קשה מאוד. הפעילויות מתוכננות באופן מתוחכם כדי לעודד התנהגויות ספונטניות. מומחה מיומן יידע לזהות ניסיונות "לשחק אותה" או להתנהג בצורה לא טבעית. הלחץ של לנסות "להצליח" או "להיכשל" רק יקשה על הנבדק.
שאלה: אם עשינו ADOS פעם אחת, האם ייתכן שנצטרך לעשות שוב בעתיד?
תשובה: לרוב לא, אם מדובר באותה שאלה אבחונית. לעיתים רחוקות, אם השאלה האבחונית משתנה (למשל, הערכה מחודשת בגיל מבוגר), ייתכן שיהיה צורך בכך, אבל זה נדיר ולא שגרתי.
לסיכום: ADOS הוא חבר טוב בדרך, לא כל הדרך
המסע להבנת התפתחות, ובפרט הספקטרום האוטיסטי, יכול להיות מאתגר ומלא סימני שאלה.
ADOS נכנס לתמונה הזו כמו זרקור.
הוא לא פתרון קסם שפותר את כל התעלומות, אבל הוא כלי מדעי, מובנה, שנותן הצצה ממוקדת ואובייקטיבית (ככל הניתן) להתנהגויות ליבה חשובות.
הוא עוזר למומחים לראות מה שלעיתים קשה לזהות בשיחה רגילה או בשאלון יבש.
זכרו תמיד:
ADOS הוא כלי עזר אבחוני, לא האבחנה עצמה.
הוא במיטבו כשהוא משולב עם היסטוריה קלינית מפורטת, דיווחי הורים ומורים, ובדיקות נוספות.
והכי חשוב – כל התהליך הזה, כולל ADOS, נועד בסופו של דבר לעזור.
לעזור להבין.
לעזור לקבל את התמיכה המתאימה.
ולעזור לאדם למצוא את מקומו בעולם בצורה הכי טובה ונוחה עבורו.
אז אם אתם עומדים בפני בדיקת ADOS, נשמו עמוק.
דעו שזהו צעד חשוב בדרך לקבלת תמונה מלאה יותר.
היו סקרנים, שאלו שאלות, וזכרו שהידע הזה הוא כוח – כוח להבין, לתמוך, ולאהוב בדיוק כפי שאתם.
מקווים שהמסע הזה לתוך עולם ה-ADOS היה מרתק ומאיר עיניים עבורכם. תמיד כאן לצלול לעומק של נושאים מורכבים ולהפוך אותם לפשוטים יותר.