Skip to content
דף הבית » רפואה כללית ומשפחה » אבחון ADI-R לאוטיזם: השיטה המדויקת שהורים חייבים להכיר

אבחון ADI-R לאוטיזם: השיטה המדויקת שהורים חייבים להכיר

הריאיון שיכול לספר הכל? הצצה אל מאחורי הקלעים של ה-ADI-R

דמיינו רגע שיש לכם הזדמנות אחת, גורלית כמעט, לשבת עם מישהו שהוא… ובכן, יודע דבר או שניים. מישהו שיכול לעזור לחבר את כל החלקים לפאזל מורכב במיוחד. לא, אנחנו לא מדברים על סוכן חשאי או בלש מפורסם. אנחנו מדברים על מומחים אמיתיים שמנסים לפענח את אחד הדברים המרתקים והמאתגרים בעולם ההתפתחות האנושית. והפעם, הכוכבים הבלתי מעורערים של הסיפור הזה הם דווקא אתם – ההורים. כן כן, אתם המקור המרכזי, המצפן, המפתח לכל התשובות הגדולות. ובדיוק בשביל זה נועד כלי מיוחד, מתוחכם, כזה שלא תשמעו עליו כל יום, אבל הוא קריטי. הוא הולך לחשוף צדדים שאולי אפילו לא חשבתם עליהם. אז בואו נצלול פנימה, בלי היסוס, כי מה שתגלו עכשיו יכול פשוט לשנות את כל התמונה.

מה זה ה-ADI-R הזה בכלל, ולמה הוא כזה ביג דיל?

בואו נתחיל מההתחלה. ADI-R. נשמע קצת כמו קוד סודי מבסיס צבאי, נכון? אבל האמת היא שזה הרבה יותר שימושי, במיוחד כשמדברים על אבחון אוטיזם. ADI-R זה ראשי תיבות של Autism Diagnostic Interview-Revised. בעברית פשוטה? ריאיון אבחוני לאוטיזם, בגרסתו המעודכנת. זה לא סתם "לשבת ולדבר". זה ראיון מובנה. כלומר, יש לו מבנה קבוע מראש, שאלות ספציפיות, ודרך ברורה ללכת בה. והוא מכוון למטרה אחת מרכזית: לקבל מכם, ההורים או האפוטרופוסים, תמונה היסטורית והתפתחותית מקיפה ומדויקת ככל האפשר על הילד או הילדה שלכם. למה דווקא מכם? כי אתם הייתם שם. אתם ראיתם את הצעדים הראשונים (תרתי משמע), את המילים הראשונות (או חוסר המילים), את המשחקים הראשונים, את התגובות הראשונות לעולם. אתם הארכיון החי. וזה מידע שאף תצפית קצרה בקליניקה, מוצלחת ככל שתהיה, לא יכולה להחליף.

עכשיו, למה זה "ביג דיל"? כי אבחון אוטיזם זה לא משהו שעושים בשלוף. זה תהליך. תהליך שמחבר פיסות מידע ממקורות שונים. ה-ADI-R הוא עמוד תווך מרכזי בתהליך הזה. הוא נותן עומק היסטורי והתפתחותי שכלים אחרים, כמו תצפיות קליניות או מבחנים סטנדרטיים (למשל ה-ADOS, עליו אולי נדבר בפעם אחרת?), פשוט לא יכולים לספק לבד. דמיינו שאתם מנסים לבנות בניין רק עם תוכניות של הקומה העליונה. זה לא יעבוד. אתם חייבים את התוכניות של היסודות, הקומות התחתונות, ההיסטוריה של המבנה. זה בדיוק מה שה-ADI-R מספק. הוא עוזר לקלינאי לראות את התמונה הרחבה, לא רק את מה שקורה כאן ועכשיו בחדר הטיפול. הוא מאפשר להבין האם קשיים מסוימים נכחו כבר בגיל צעיר, איך הם התפתחו או השתנו עם הזמן, ואיך הם באים לידי ביטוי בהקשרים שונים, מחוץ למסגרת הקלינית. זה פשוט קריטי לאבחון מדויק ומקיף.

מי מראיין אתכם? ואל תדאגו, אין כאן מבחן קבלה לאף מקום!

אז מי יושב מולכם בחדר ושואל את כל השאלות האלה? אלה אנשי מקצוע שהוכשרו במיוחד להעביר את ה-ADI-R. זה לא יכול להיות כל אחד שקרא קצת על אוטיזם. המראיינים הם בדרך כלל פסיכולוגים, פסיכיאטרים, נוירולוגים התפתחותיים, או קלינאי תקשורת / מרפאים בעיסוק שהתמחו בתחום ההתפתחות והאבחון, ועברו הכשרה ספציפית על הכלי הזה. הם יודעים איך לשאול את השאלות, איך להתעמק בתשובות שלכם, ואיך לתת למידע שאתם מספקים את המשקל הנכון בתוך המערכת כולה. התפקיד שלהם הוא לא "לתפוס" אתכם במילה או לשפוט אתכם. לגמרי לא. התפקיד שלהם הוא ליצור איתכם מרחב בטוח ופתוח, שבו תוכלו לשתף את הידע העצום שלכם על הילד. הם שם כדי להקשיב, להבין, ולהשתמש במידע שלכם כדי לעזור לבנות את הפרופיל ההתפתחותי המלא.

ואגב, בואו ננפץ מיתוס קטן: הריאיון הזה הוא לא מבחן עליכם כהורים. לא בודקים כמה אתם "טובים" או "פחות טובים". בודקים רק דבר אחד: את הילד. המטרה היא להבין את העולם שלו, איך הוא חווה דברים, איך הוא מתקשר, איך הוא משחק, מה מעסיק אותו. אתם רק השליחים, הדוברים מטעמו (במיוחד בגילאים צעירים), המספרים את הסיפור שלו מזווית הראייה הייחודית שלכם. אז בבקשה, שחררו את הלחץ. אין כאן תשובות "נכונות" או "לא נכונות". יש רק את המציאות שלכם, ושל הילד.

צללות אל עומק: על מה בדיוק שואלים בריאיון ADI-R? 3 תחומים מרכזיים שלא תרצו לפספס!

ה-ADI-R מקיף המון, אבל באמת המון. הוא לא מתמקד רק בדבר אחד. הוא צולל עמוק לשלושה תחומים מרכזיים, שהם בעצם ליבת ההבנה שלנו את אוטיזם, כפי שהם מופיעים גם במדריכי אבחון עדכניים כמו ה-DSM-5. בואו נפרק אותם:

  1. אינטראקציה חברתית הדדית (Social Interaction):

    זה אולי נשמע הכי אינטואיטיבי, כי לרוב זה הדבר הראשון שעולה לראש כשחושבים על אוטיזם. אבל ה-ADI-R בודק את זה ברמה הכי גרעינית ומפורטת שיש. שואלים על דברים כמו:

    • האם הילד יוזם קשר עין? ואיך הקשר עין שלו מרגיש?
    • איך הוא מגיב כשאחרים ניגשים אליו? האם הוא נהנה מחברתם? מתעלם? מתנגד?
    • האם הוא חולק איתכם עניין או הנאה? למשל, מצביע על משהו שמעניין אותו, או מביא לכם צעצוע כדי להראות?
    • איך הוא משחק עם ילדים אחרים? האם הוא משתתף במשחקי דמיון משותפים? משחק ליד ילדים אחרים אבל לא איתם? מעדיף להיות לבד?
    • האם הוא מבין רמזים חברתיים לא מילוליים? הבעות פנים, שפת גוף?
    • איך הוא מגיב למצבים רגשיים של אחרים? אמפתיה? קושי להבין או להגיב?

    זה לא רק האם הילד "חברותי" או לא. זה העומק של האינטראקציה. היכולת להבין את העולם החברתי המורכב, את הקודים הבלתי כתובים, את ההדדיות שקיימת בקשר אנושי בריא.

  2. תקשורת (Communication):

    כאן אנחנו צוללים לכל מה שקשור לדיבור, שפה, ושימוש בהם כדי לתקשר עם העולם. ושוב, זה הרבה יותר מרק "האם הילד מדבר?". זה כולל:

    • מתי הופיעו המילים הראשונות? והמשפטים הראשונים?
    • האם היה שימוש אקוללי (חזרה על מילים או משפטים שנשמעו)?
    • איך הוא משתמש בשפה? האם זה בעיקר לבקש דברים? או גם כדי לשתף, לשאול שאלות, לנהל שיחה הדדית?
    • האם הוא מבין שאלות מורכבות? הוראות? סרקזם או בדיחות?
    • שימוש בתקשורת לא מילולית: האם הוא מצביע? מנופף לשלום? משתמש בהבעות פנים או בשפת גוף כדי להשלים את התקשורת?
    • איך הוא משחק משחקי דמיון? (כן, משחק דמיון קשור מאוד ליכולות תקשורתיות וחברתיות!). האם הוא נותן לצעצועים תפקידים? האם הוא יוצר סיפורים במשחק?

    הנקודה פה היא לבחון את איכות התקשורת, לא רק את הכמות. האם הדיבור משמש ככלי יעיל לקשר עם הסביבה? או שהוא פונקציונלי מאוד, או לחילופין – נעדר כמעט לגמרי? זה מגוון רחב מאוד של התנהגויות שאספקט התקשורת שלהן נבחן בקפידה.

  3. דפוסי התנהגות, תחומי עניין ופעילויות מוגבלים וחוזרניים (Restricted, Repetitive Patterns of Behavior, Interests, or Activities):

    הסעיף הזה אולי נשמע הכי מסתורי או פחות "חברתי", אבל הוא קריטי להבנה של אוטיזם. הוא נוגע בדברים כמו:

    • האם יש תחומי עניין ספציפיים, אינטנסיביים, או יוצאי דופן בעוצמתם או בתוכנם? למשל, אובססיה לרכבות, לדמויות מסוימות, לתאריכים היסטוריים?
    • האם יש שגרה נוקשה, התנגדות לשינויים, צורך ב"אותו הדבר" שוב ושוב? למשל, ללכת תמיד באותה דרך, לאכול רק מזונות מסוימים, לעשות דברים לפי סדר קבוע?
    • האם יש תנועות גופניות חוזרניות או סטראוטיפיות? מנייריזמים? כמו נפנופי ידיים, סיבובים, קימה וישיבה חוזרת?
    • האם יש התעסקות בחלקים של אובייקטים במקום באובייקט כולו? למשל, סיבוב גלגלים של מכונית במקום לשחק איתה כולה?
    • האם יש רגישויות חריגות לגירויים סנסוריים (חושיים)? רעשים מסוימים שמפריעים מאוד? מרקמים של בגדים או אוכל? צורך עז לגעת בחפצים מסוימים? רגישות או חיפוש גירויים ויזואליים, כמו אורות מהבהבים?

    ההתנהגויות האלה נותנות לנו הצצה ייחודית לעולם הפנימי של הילד, לאופן שבו הוא חווה ומעבד את המידע מהסביבה, ואיך הוא מוצא דרכים לווסת את עצמו או להרגיש בשליטה בעולם שלעיתים יכול להרגיש כאוטי ומוצף.

שימו לב, המראיין לא פשוט מקריא את השאלות אחת אחרי השנייה כמו רובוט. הוא שואל, ואז מקשיב לתשובה שלכם, ואז מתעמק. "תוכלו לתת לי דוגמה לזה?", "איך זה נראה בדיוק?", "מתי זה התחיל?", "האם זה קורה רק במצבים מסוימים או תמיד?". הריאיון הוא שיחה, אינטראקציה, שבה המראיין מנסה לדלות מכם את המידע הכי עשיר ומדויק שאפשר. זה יכול להרגיש לפעמים כאילו חופרים בזיכרונות רחוקים, ומעלים פרטים קטנים שאולי כבר שכחתם. אבל הפרטים הקטנים האלה הם לעיתים קרובות קריטיים לתמונה הגדולה.

קצת שאלות ותשובות שגרמו לנו לחשוב:

בטח עלו לכם כמה שאלות תוך כדי קריאה. בואו ננסה לענות על כמה מהן, ככה בשלוף:

ש: כמה זמן הריאיון הזה לוקח? זה נשמע כמו נצח!

ת: זה בהחלט לא "קפיצה" זריזה. ה-ADI-R הוא ריאיון ארוך, שמתנהל בדרך כלל על פני מפגש אחד או שניים. זה יכול לקחת בין שעה וחצי לשלוש שעות, לפעמים אפילו יותר, תלוי במורכבות המקרה, בגיל הילד, ובשטף השיחה. כן, זה זמן משמעותי, אבל זכרו שכל דקה מוקדשת לאיסוף מידע חיוני ביותר.

ש: האם אני צריך להכין מראש משהו לריאיון? מסמכים? תמונות?

ת: לא חובה להכין מסמכים ספציפיים (אלא אם כן התבקשתם), אבל זה בהחלט יכול לעזור לרענן את הזיכרון לגבי אבני דרך התפתחותיות, או אירועים משמעותיים. המידע שיתקבל בריאיון יצלב בהמשך עם מידע מדו"חות קודמים, תצפיות וכו', אז אין צורך להביא את כל הארכיון המשפחתי. הכי חשוב זה לבוא עם ראש פתוח ונכונות לשתף את מה שאתם זוכרים ויודעים.

ש: האם שואלים רק על הילדות המוקדמת או גם על ההתנהגות העכשווית?

ת: שניהם! הריאיון מקיף את ההיסטוריה ההתפתחותית מלידה ואילך, אבל גם מתייחס באופן ספציפי להתנהגויות ולתפקוד של הילד ב-3-6 החודשים שקדמו לריאיון. שילוב המידע הזה מאפשר לראות תמונה רחבה של ההתפתחות לאורך זמן, וגם את המצב העדכני.

ש: מה קורה אחרי הריאיון? האם מיד אדע את התשובה?

ת: ה-ADI-R הוא כאמור רק חלק מתהליך האבחון הכולל. אחרי הריאיון, המראיין מקודד את התשובות שלכם לפי מערכת כללים מורכבת, ומקבל "ציון" או "קודים" לכל אחד מהתחומים המרכזיים. הציון הזה, יחד עם התוצאות מכלים אחרים (כמו ADOS, תצפיות, מבחנים קוגניטיביים ועוד) ומידע נוסף שנאסף, עובר ניתוח על ידי צוות האבחון. האבחנה הסופית מתקבלת בדרך כלל בישיבת צוות ולא מיד בסיום הריאיון. תקבלו תשובה רשמית לאחר שכל המידע יעובד וינותח.

ש: האם חייבים לעשות ADI-R כדי לאבחן אוטיזם?

ת: ה-ADI-R נחשב לאחד מכלי הזהב (gold standard) לאבחון אוטיזם, במיוחד בשילוב עם ה-ADOS. הוא מספק מידע היסטורי חיוני שאין לו תחליף. במרבית המרכזים האבחוניים המקצועיים והמובילים בעולם וגם בישראל, ה-ADI-R הוא חלק בלתי נפרד מתהליך האבחון המלא והמקיף, במיוחד במקרים מורכבים או כשיש ספק. יש מקרים חריגים בהם לא תמיד ניתן להעביר את הריאיון (למשל, אם אין הורים או אפוטרופוס שמכירים את הילד מגיל צעיר), אבל ככלל, הוא רכיב מומלץ ביותר ולעיתים קרובות הכרחי לאבחון תקף.

ההורה כבלש על: תפקידכם הקריטי בהצלחת הריאיון

הנקודה שחשוב להדגיש שוב ושוב היא שאתם, ההורים, הם המפתח. היכולת שלכם לשחזר אירועים, לתאר התנהגויות ספציפיות, להיזכר בפרטים שנראים לכם אולי שוליים – היא קריטית. המראיין לא היה שם כשהילד היה בן שנה וחצי ושיחק (או לא שיחק) בדרך מסוימת עם צעצועים. אתם הייתם. הוא לא יודע איך הילד הגיב לשינוי קטן בשגרת היום לפני שנתיים. אתם יודעים. לפעמים זה ידרוש מכם מאמץ זיכרון אמיתי. יכול להיות ששכחתם דברים. זה לגיטימי לחלוטין! אל תרגישו רע אם אתם לא זוכרים הכול בשלוף. המראיין יעזור לכם לחפור בזיכרון באמצעות שאלות מכוונות ודוגמאות. העיקר הוא להיות כמה שיותר פתוחים וכנים. גם אם אתם מתארים קשיים או התנהגויות שאינן "נורמטיביות", זכרו שהמטרה היא להבין, לא לשפוט.

הריאיון הזה הוא הזדמנות פז עבורכם לספר את הסיפור של הילד שלכם, מזווית הראייה האינטימית והעשירה ביותר שיש. אתם אלה שמכירים את הניואנסים הקטנים, את ההבדלים הדקים בהתנהגות במצבים שונים, את ההתפתחות (או אי ההתפתחות) לאורך שנים. הידע הזה, בשילוב עם הידע הקליני של המומחים, הוא המתכון לאבחון מדויק שיכול לפתוח דלתות רבות לתמיכה, טיפול, והבנה טובה יותר של הצרכים הייחודיים של הילד.

בסוף, הכל מתחבר: ה-ADI-R כחלק מהפאזל הגדול

כפי שהזכרנו, ה-ADI-R הוא רק חתיכה אחת בפאזל האבחוני. התמונה המלאה מתקבלת משילוב של הריאיון הזה, תצפית ישירה על הילד (לרוב באמצעות ADOS), הערכה קוגניטיבית ושפתית, ומידע ממקורות נוספים (גן, בית ספר, מטפלים קודמים). כל פיסת מידע מאירה זווית אחרת, ורק כשהן מתחברות יחד, מתקבלת התמונה המקיפה והמדויקת ביותר על הפרופיל ההתפתחותי של הילד. המידע מה-ADI-R עוזר לקלינאי להבין את ההקשר ההתפתחותי של הקשיים שנצפו ב-ADOS או בתצפיות אחרות, ואף לחשוף קשיים שהתקיימו בילדות המוקדמת אך השתפרו או קיבלו צורה אחרת עם הגיל. זהו שילוב עוצמתי, שמאפשר להגיע לאבחנה מבוססת ומדויקת ככל האפשר, ולהמליץ על מסלול התמיכה המתאים ביותר עבור הילד והמשפחה.

אז אם אתם עומדים בפני ריאיון ADI-R, נשמו עמוק. זה אולי נשמע כמו מסע ארוך ומפורט אל העבר, ולעיתים גם אל ההווה המאתגר. אבל זכרו את המטרה: להבין טוב יותר את הילד שלכם. הידע שאתם מחזיקים הוא המתנה הגדולה ביותר שתוכלו להביא לתהליך הזה. הגישה הפתוחה והכנה שלכם היא המפתח להצלחת הריאיון, ולבסוף, לאבחון שיאפשר לילדכם לקבל את התמיכה הטובה ביותר האפשרית. אז שבו, ספרו את הסיפור של הילד שלכם, ותנו למומחים לחבר את הנקודות. יחד, אתם בונים גשר להבנה טובה יותר ועתיד בהיר יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *