אז הילד מתנהג קצת אחרת, או שפתאום שמתם לב למשהו שקצת מדאיג אתכם?
או אולי אתם בכלל מבוגרים שמרגישים שחלקים מהחיים פשוט עובדים אחרת אצלכם, וכל הניסיונות להבין למה לא צלחו עד עכשיו.
הגעתם למקום הנכון.
העולם הזה של אבחנות, ובמיוחד כשזה נוגע לאוטיזם (או כפי שקוראים לזה היום באופן רשמי יותר, "הפרעה על הספקטרום האוטיסטי", ASD), יכול להרגיש כמו מבוך ענק ומבלבל.
יש כל כך הרבה מידע בחוץ.
כל כך הרבה דעות.
ולא תמיד ברור למי בכלל פונים, מה קורה בכל שלב, ומי הוא זה שבסוף יגיד את המילה האחרונה.
אם אתם מרגישים שאתם טובעים בים של מונחים רפואיים, שמות של אנשי מקצוע שונים, ופרוטוקולים שנשמעים מסובכים – אתם לגמרי לא לבד.
זה המסע של רבים.
המטרה שלנו כאן היום היא לעשות סדר אחת ולתמיד בבלגן.
לתת לכם מפה ברורה.
להסביר בדיוק מי השחקנים המרכזיים בתהליך האבחון, מה התפקיד של כל אחד מהם, ואיך כל החלקים האלה מתחברים לתמונה שלמה.
בסוף המאמר הזה, המטרה היא שתצאו עם הבנה עמוקה, ביטחון גדול יותר, ותדעו בדיוק למי לפנות ומה לצפות.
בלי שאלות פתוחות, בלי צורך לחזור לגוגל (לפחות לא בנושא הזה!).
מוכנים לצאת למסע? יאללה, מתחילים.
המסע לאבחון אוטיזם: למי פונים באמת?
אז כפי שהבנתם, אבחון על הספקטרום האוטיסטי הוא לא משהו שלוחצים על כפתור ומקבלים תשובה.
גם לא הולכים לאיש מקצוע אחד והוא פותר את כל התעלומה.
אם זה היה כזה פשוט, כנראה לא היינו כותבים את המאמר הזה (ואתם לא הייתם קוראים אותו, מן הסתם).
עולם הרפואה והפארא-רפואה, עם כל הכבוד לו, אוהב לפעמים דברים קצת מורכבים.
אבל יש לזה סיבה טובה.
הספקטרום האוטיסטי הוא, ובכן, ספקטרום!
הוא נראה שונה אצל כל אדם.
הוא משפיע על תקשורת, אינטראקציה חברתית, תחומי עניין והתנהגויות חזרתיות, אבל המינונים, האופן שבו זה בא לידי ביטוי, והשילובים השונים – הם אינסופיים כמעט.
לכן, כדי להגיע לאבחנה מדויקת, כזו שבאמת משקפת את האדם מולנו, צריך להסתכל עליו מכל הכיוונים.
כמו בונים של פאזל מורכב, כל איש מקצוע מביא איתו חלק אחר מהתמונה.
1. הפאזל הגדול: למה האבחון מרגיש כמו סינית?
תחשבו על זה: מה זה בעצם "אוטיזם"?
זו לא שפעת שרואים בבדיקת דם.
זו לא שבר ברגל שרואים בצילום רנטגן.
זו התפתחות נוירו-התפתחותית שמשפיעה על האופן שבו המוח מעבד מידע, במיוחד בהקשרים חברתיים ותקשורתיים.
איך מודדים דבר כזה?
איך רואים דבר כזה?
איך מאבחנים דבר כזה, כשהוא נראה כל כך שונה מאדם לאדם, ומשתנה עם הגיל?
מה הופך את זה למסובך כל כך?
קודם כל, אין סמן ביולוגי יחיד.
אין גן אחד "של אוטיזם" (יש הרבה גנים שקשורים, אבל לא אחד שנותן תשובה סופית).
אין בדיקת דם או סריקת מוח שאומרות "בום! אוטיזם".
האבחנה מתבססת על התנהגות ותקשורת.
זה אומר שצריך להתבונן, לשאול שאלות, לאסוף מידע מהורים, ממורים, מהסביבה, ולעיתים קרובות גם מהאדם עצמו (במיוחד אם הוא מבוגר יותר).
וזה, חברים, דורש עין מקצועית ומיומנת.
ולא סתם עין מקצועית אחת, אלא כמה עיניים, מכמה זוויות שונות.
2. השחקנים הראשיים: מי על המגרש?
כשאנחנו מדברים על אבחון על הספקטרום, יש בדרך כלל שלושה גיבורים מרכזיים ששמותיהם עולים שוב ושוב.
הם אלו שיש להם את הכלים, הידע והסמכות (במסגרת הצוות) לצלול לעומק ולתת את התמונה המלאה.
- נוירולוג ילדים / נוירולוג התפתחותי (אצל ילדים) או נוירולוג (אצל מבוגרים)
- פסיכיאטר ילדים ונוער (אצל ילדים) או פסיכיאטר (אצל מבוגרים)
- פסיכולוג התפתחותי (אצל ילדים) או פסיכולוג קליני / שיקומי / חינוכי (אצל מבוגרים, לרוב עם הכשרה ספציפית לאוטיזם).
בואו נבין מה כל אחד מהם עושה במסיבה הזאת.
3. הנוירולוג: בלש המוח?
כשחושבים על מוח והתפתחות, הנוירולוג הוא לרוב הראשון שקופץ לראש.
והוא אכן שחקן חשוב, במיוחד בשלבים הראשונים או כשיש סיבוכים נוספים.
מה הם מחפשים שם למעלה?
הנוירולוג מסתכל על "חומר".
הוא בודק את תפקוד מערכת העצבים באופן כללי.
האם יש משהו פיזי שמסביר את הקשיים?
האם יש מצבים רפואיים נוירולוגיים אחרים שיכולים לחקות או להשפיע על התסמינים שאנחנו רואים?
חשוב לזכור: אוטיזם עצמו הוא לא מחלה נוירולוגית במובן הקלאסי, אבל הוא הפרעה נוירו-התפתחותית.
כלומר, הוא קשור לאופן שבו המוח התפתח והתארגן.
ולכן, הנוירולוג רלוונטי.
מתי בכלל מגיעים אליו?
לרוב מגיעים לנוירולוג כדי לשלול מצבים אחרים.
למשל, אם יש חשד ל:
- אפילפסיה (שכיחה יותר באוכלוסייה על הספקטרום)
- הפרעות גנטיות מסוימות שיכולות להשפיע על ההתפתחות (כמו תסמונת רט, תסמונת איקס שביר)
- בעיות מבניות במוח (נדיר שזה מסביר *רק* אוטיזם, אבל חייבים לבדוק).
הוא יכול לבצע בדיקה נוירולוגית מלאה, להפנות לבדיקות כמו EEG (לבדיקת פעילות חשמלית במוח, במקרה של חשד להתקפים), או MRI (בדיקת דימות).
חשוב להדגיש: בדיקות הדימות או ה-EEG לא מאבחנות אוטיזם בפני עצמן. הן משמשות לשלילת מצבים אחרים או זיהוי מצבים נלווים.
הנוירולוג אוסף מידע חשוב שמסייע לצוות האבחון הכולל להבין את התמונה הרפואית הרחבה.
הוא כמו הבלש שבודק את התשתיות ואת מערכות החשמל בבניין.
חיוני, אבל לא מספיק כדי להגיד אם הבניין מתאים למגורים של משפחה ספציפית (זו יותר עבודה של הפסיכולוג והפסיכיאטר, נגיע לזה).
4. הפסיכיאטר: רק למצב רוח?
הרבה אנשים חושבים על פסיכיאטרים רק בהקשר של תרופות או מצבי נפש "קלאסיים" כמו דיכאון או סכיזופרניה.
אבל בתחום ההתפתחותי, ובמיוחד באוטיזם, התפקיד שלהם רחב בהרבה.
פסיכיאטר התפתחותי או פסיכיאטר עם ניסיון בתחום הוא שחקן מרכזי, ולעיתים קרובות הוא זה שמקבל את ההחלטה הסופית במסגרת הצוות.
מעבר לתרופות: התמונה הרחבה.
הפסיכיאטר מעריך את התמונה ההתפתחותית וההתנהגותית המלאה, תוך התייחסות ל:
- התנהגויות חזרתיות ותחומי עניין מוגבלים (אחד הקריטריונים המרכזיים לאוטיזם).
- אתגרים חברתיים ותקשורתיים (הקריטריון המרכזי השני).
- היבטים רגשיים והתנהגותיים כמו חרדה, קשיי ויסות, התקפי זעם, ועוד – שהם שכיחים מאוד באוכלוסייה על הספקטרום.
- מצבים נלווים כמו הפרעות קשב וריכוז (ADHD), הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD), הפרעות אכילה, הפרעות שינה.
הם לוקחים בחשבון לא רק את "ליבת" האוטיזם, אלא את האופן שבו זה משפיע על ההתמודדות היומיומית, על הרגשות ועל התפקוד הכולל.
הגישה הפסיכיאטרית לאבחון.
הפסיכיאטר משתמש בראיון קליני מקיף (עם ההורים, ולעיתים קרובות גם עם האדם עצמו), תצפית על ההתנהגות במהלך המפגש, ואיסוף מידע מכל המקורות הרלוונטיים.
הם אלו שרשמית "מתרגמים" את הממצאים לדרישות של ספרי האבחון הרשמיים (כמו ה-DSM).
הם שוקלים את כל המידע – ההיסטוריה ההתפתחותית, הממצאים מבדיקות אחרות (אם נעשו), המידע מהפסיכולוג ומשאר אנשי הצוות – ומגבשים דעה קלינית מבוססת.
הפסיכיאטר הוא כמו האדריכל הראשי של הפאזל, שרואה איך כל החלקים אמורים להתחבר לפי התוכנית (ספר האבחון), ומאשר שהתוצאה הסופית עומדת בקריטריונים.
5. הפסיכולוג: מומחה ההתנהגות והקודים החברתיים?
הפסיכולוג, ובמיוחד פסיכולוג התפתחותי או קליני עם הכשרה ספציפית באבחון אוטיזם, הוא לרוב זה שמבצע את האבחונים ה"קלאסיים" לאוטיזם.
הוא צולל לעומק לעולם ההתנהגותי, התקשורתי והחברתי, ומעריך את ליבת הקשיים שמאפיינים את הספקטרום.
כלי העבודה: מבחנים ותצפיות.
הפסיכולוג משתמש בכלים ספציפיים ומאוד ממוקדים לאבחון אוטיזם:
- ראיונות מובנים עם ההורים/מטפלים: למשל, ה-ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised). זהו ראיון ארוך ומפורט על כל ההיסטוריה ההתפתחותית וההתנהגויות של האדם, שנמשך לעיתים שעתיים-שלוש.
- כלי תצפית אינטראקטיביים: למשל, ה-ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition). זהו כלי בו איש המקצוע מקיים אינטראקציה עם האדם המאובחן בסדרת פעילויות ותסריטים שמתוכננים להוציא לפועל התנהגויות הקשורות לתקשורת, אינטראקציה חברתית, ומשחק/שימוש בחפצים. התצפית מקודדת ומנותחת לפי קריטריונים קפדניים.
- שאלונים להורים/מורים/מטפלים: כמו ה-SRS (Social Responsiveness Scale) או ה-SCQ (Social Communication Questionnaire) – כלים מהירים יותר שנותנים תמונה כללית.
מעבר לכלים הספציפיים לאוטיזם, הפסיכולוג גם מעריך תפקוד קוגניטיבי (באמצעות מבחני אינטליגנציה), יכולות שפתיות וחברתיות כלליות, ולעיתים גם היבטים רגשיים או התנהגותיים באמצעות שאלונים נוספים.
מה מבדיל אותם?
הפסיכולוג מביא את המומחיות באבחון התנהגותי באמצעות כלים סטנדרטיים שמתוכננים לזהות את דפוסי הליבה של אוטיזם.
הוא לא מחפש סיבות פיזיות או נוירולוגיות בסיסיות כמו הנוירולוג, ולא מתמקד רק בפסיכופתולוגיה כללית כמו הפסיכיאטר (אם כי הוא יכול להעריך גם אותה).
הוא צולל לעומק האופן שבו האדם מתקשר, יוצר קשרים חברתיים, מנהל שיחה, משחק, ומגיב לשינויים או גירויים תחושתיים.
הפסיכולוג הוא כמו המהנדס שמבצע את הבדיקות המעשיות בשטח: מודד, בודק חומרים, רואה איך הכל "מתנהג" בפועל, ומתרגם את זה לנתונים מדידים.
6. סוד הקסם? הצוות הרב-מקצועי!
אחרי שפירקנו את התפקידים של כל אחד מהשחקנים הראשיים, הנה הטוויסט (הלא כל כך מפתיע למי שמכיר את המערכת):
אבחון אוטיזם אמיתי, כזה שהוא הכי מדויק, הכי מקיף, והכי שימושי עבור האדם ובני משפחתו, מתרחש לרוב במסגרת צוות רב-מקצועי.
במרפאות התפתחותיות, במכונים מיוחדים, ובמסגרות אבחון מסודרות, לא תפגשו רק איש מקצוע אחד.
אתם תפגשו (או שהאנשים יתייעצו מאחורי הקלעים אחרי שפגשו אתכם):
- פסיכיאטר התפתחותי / פסיכיאטר
- פסיכולוג התפתחותי / פסיכולוג קליני
- נוירולוג (לרוב אם יש צורך בשלילת מצבים נוירולוגיים אחרים או יש חשד לתחלואה נלווית משמעותית)
ולעיתים קרובות גם אנשי מקצוע פארא-רפואיים שמשלימים את התמונה:
- קלינאי תקשורת: להערכת יכולות שפתיות ותקשורתיות ספונטניות.
- מרפא בעיסוק: להערכת קשיים בוויסות חושי, מוטוריקה עדינה וגסה, ותפקודי יומיום.
- פיזיותרפיסט / פסיכולוג חינוכי / עובד סוציאלי – תלוי בצורך ובמסגרת.
אז מי באמת מחליט בסוף?
ההחלטה הסופית על האבחנה מתקבלת לרוב בדיון משותף של הצוות המרכזי – הפסיכיאטר והפסיכולוג, ולעיתים הנוירולוג.
כל אחד מביא את הממצאים שלו, את הזווית המקצועית הייחודית שלו, והם מנתחים את התמונה הכוללת.
זה כמו ישיבת מטה של בלשים שבודקים ראיות שונות כדי להגיע למסקנה אחת.
הפסיכיאטר הוא לרוב זה שחותם רשמית על טופס האבחנה, במיוחד במערכת הבריאות הציבורית ובקופות החולים, מכיוון שהאבחנה נחשבת רשמית "פסיכיאטרית" לצורך זכאות לשירותים מסוימים.
למה אי אפשר סתם ללכת לאחד?
כי אף אחד מהם לא רואה את כל התמונה לבד.
הנוירולוג מעולה בלשלול בעיות פיזיות במוח, אבל לא תמיד מומחה בקודים החברתיים המורכבים.
הפסיכולוג מדהים באבחון התנהגותי עם כלים סטנדרטיים, אבל אולי יפספס מצב נוירולוגי נלווה שמשפיע על התמונה, או לא יוכל להתייחס לצורך תרופתי במצבים נלווים כמו חרדה קיצונית.
הפסיכיאטר רואה את התמונה ההתנהגותית-רגשית הרחבה ומתאים לקריטריונים, אבל אולי לא יבצע את המבחנים המפורטים והסטנדרטיים לאיתור ליבת האוטיזם כמו הפסיכולוג.
רק השילוב של הידע, הכלים והזוויות השונות מבטיח אבחנה מדויקת, כזו שלא מחמיצה דברים, ולא מאבחנת בטעות מצב אחד כמשהו אחר.
זה כמו לנסות להבין פיל: עיוור אחד ממשש את הרגל וחושב שזה עץ, שני את החדק וחושב שזה נחש, שלישי את האוזן וחושב שזה מניפה.
רק כולם ביחד יבינו שזה פיל!
7. אז איך זה עובד בפועל? צעד צעד.
אחרי שהבנו מי השחקנים, בואו נראה איך המסע הזה נראה מהצד שלכם.
הצעד הראשון: איפה מתחילים?
לרוב, המסע מתחיל עם מי שמכיר אתכם או את הילד הכי טוב ברמה הרפואית – רופא המשפחה או רופא הילדים.
הם שמים לב לדגלים אדומים התפתחותיים או התנהגותיים ומפנים הלאה.
אצל מבוגרים, זה יכול להיות גם פסיכולוג או פסיכיאטר אליו פניתם בגלל קשיים אחרים (חרדה חברתית, קשיי תפקוד) שהעלה חשד.
ההפניה הראשונית תהיה לרוב למרפאה התפתחותית בבית חולים או למכון התפתחותי בקופת החולים, או למרפאה למבוגרים עם ASD.
התורים, הבירוקרטיה והציפייה…
טוב, כאן מגיע החלק הפחות זוהר של המציאות הישראלית.
התורים למרפאות ציבוריות יכולים להיות ארוכים.
יש גם אפשרות לאבחון דרך השוק הפרטי, שהוא לרוב מהיר יותר, אבל יקר יותר, וחשוב לוודא שנעשה על ידי צוות מוסמך ומנוסה באבחון אוטיזם ספציפית.
קחו נשימה עמוקה. זה חלק מהתהליך.
מפגשים, שאלונים ותצפיות.
במהלך התהליך, תפגשו ככל הנראה כמה אנשי מקצוע מהצוות.
יהיו ראיונות ארוכים (בעיקר עם הפסיכולוג או הפסיכיאטר) על ההיסטוריה ההתפתחותית מגיל צעיר ועד היום, על ההתנהגויות, על הקשיים, על החוזקות (כן, יש כאלה!).
יכול להיות שיעשו מבחנים (כמו ADOS) ותצפיות ישירות.
יבקשו מכם למלא שאלונים מפורטים.
יכול להיות שיפנו אתכם לבדיקות נוירולוגיות או גנטיות אם יש צורך.
כל המידע הזה נאסף בקפידה.
הדיון המסכם והאבחנה.
לאחר שכל המידע נאסף וכל אנשי המקצוע הרלוונטיים נפגשו איתכם, הצוות מתכנס לדון בממצאים.
הם שוקלים את כל הנתונים ביחד, רואים אם הם מתאימים לקריטריונים האבחנתיים, ורק אז מגיעים להחלטה.
הפגישה שמסכמת את התהליך היא לרוב עם הפסיכיאטר או הפסיכולוג (או שניהם), והם מוסרים לכם את האבחנה (או היעדר אבחנה), ומסבירים את הממצאים.
זה רגע משמעותי, ולעיתים קרובות מעורר רגשות חזקים.
מה קורה אחרי?
קבלת האבחנה היא לא סוף הדרך, אלא תחילתה של דרך חדשה.
בסיום תהליך האבחון, הצוות לרוב ייתן לכם גם המלצות להמשך – טיפולים, תמיכה, זכויות, ועוד.
האבחנה היא מפתח להבנה טובה יותר של האדם וצרכיו, ולפתיחת דלתות לקבלת תמיכה והתאמות.
8. שאלות שאתם בטח שואלים את עצמכם (וזה לגמרי נורמלי!)
בואו נטפל בכמה מהשאלות הבוערות שעולות לרוב סביב תהליך האבחון הזה.
שאלה: מי הוא איש המקצוע ה"כי טוב" לאבחון?
תשובה: כפי שהבנתם, זה לא איש מקצוע יחיד. האבחון הטוב והמדויק ביותר נעשה על ידי צוות רב-מקצועי. כל איש מקצוע מביא זווית ייחודית שמשלימה את התמונה. אם קיבלתם אבחנה מאיש מקצוע יחיד, כדאי לוודא שהוא סופר מומחה בתחום (ולעיתים רחוקות יש כאלה שיכולים לעשות את רוב העבודה לבד, אבל זה היוצא מן הכלל), או לשקול חוות דעת נוספת מצוות.
שאלה: האם רופא משפחה או רופא ילדים יכולים לאבחן?
תשובה: לא רשמית, לרוב. רופאי משפחה וילדים הם בדרך כלל אנשי המקצוע הראשונים שמזהים סימנים מדאיגים ויכולים להפנות אתכם לגורמים הרלוונטיים (מרפאות התפתחותיות, נוירולוגים, פסיכיאטרים). הם שומרי הסף החשובים ביותר, אבל הם לא אלו שמבצעים את האבחון המורכב והרב-שכבתי שנדרש.
שאלה: מה אם אנשי המקצוע בצוות לא מסכימים ביניהם?
תשובה: זה יכול לקרות, במיוחד במקרים גבוליים או מורכבים. צוותים מקצועיים טובים דנים בממצאים, מציגים את הנימוקים לדעתם, ולעיתים מחליטים שצריך לאסוף עוד מידע או לערוך תצפיות נוספות לפני שמגיעים למסקנה. לרוב, בדיון מקצועי מגיעים להסכמה, או לפחות להבנה הדדית של נקודות המבט השונות ולניסוח אבחנה שמגלמת את כל הממצאים.
שאלה: כמה זמן לוקח התהליך בדרך כלל?
תשובה: זה משתנה מאוד! במערכת הציבורית, ההמתנה לתורים יכולה לקחת חודשים ארוכים (לעיתים מעל שנה). תהליך האבחון עצמו (מהפגישה הראשונה ועד קבלת הסיכום) יכול להימשך בין מספר שבועות למספר חודשים, תלוי בזמינות התורים לכל אנשי המקצוע הנדרשים ובצורך בבדיקות נוספות. במערכת הפרטית, זה לרוב מהיר יותר, אבל גם שם זה תהליך של מספר שבועות לפחות.
שאלה: האם יש בדיקות מעבדה או דימות (MRI/EEG) לאוטיזם?
תשובה: אין בדיקת דם, שתן או סריקת מוח שמאבחנת אוטיזם בפני עצמה. בדיקות כמו MRI או EEG נעשות רק במקרים ספציפיים כדי לשלול מצבים נוירולוגיים אחרים שיכולים להסביר חלק מהתסמינים, או לזהות מצבים נלווים כמו אפילפסיה. בדיקות גנטיות יכולות לזהות תסמונות מסוימות שקשורות לאוטיזם, אבל גם הן לא נדרשות בכל אבחון, ולא היעדרן שולל אוטיזם.
שאלה: מה עושים אם קיבלנו אבחנה?
תשובה: קודם כל, לנשום. זה אולי מפחיד, מלחיץ, או אפילו הקלה – כל תגובה רגשית היא נורמלית. השלב הבא הוא ללמוד על המשמעות של האבחנה עבור האדם הספציפי (זוכרים? ספקטרום!) ולהבין מה ההמלצות של הצוות. האבחנה פותחת דלתות לקבלת שירותים תמיכה, טיפולים (קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, טיפול פסיכולוגי, ועוד) וזכויות (ביטוח לאומי, משרד החינוך ועוד). זה הזמן לבנות תוכנית פעולה.
שאלה: מה עושים אם לא קיבלנו אבחנה אבל עדיין מודאגים?
תשובה: זה גם קורה. לפעמים התמונה לא מתאימה באופן מלא לקריטריונים הרשמיים, או שהקשיים מוסברים טוב יותר על ידי מצבים אחרים (כמו חרדה חברתית חמורה, ADHD בלבד, קשיים שפתיים ספציפיים, ועוד). אם אתם עדיין מודאגים, חשוב לדבר על זה עם אנשי המקצוע. אולי יש צורך באבחון נוסף, בבדיקת מצבים אחרים, או פשוט לקבל הדרכה ותמיכה סביב הקשיים הספציפיים שכן זוהו, גם ללא אבחנה רשמית של אוטיזם.
לסיכום: מפת דרכים לעולם קצת אחר
המסע הזה לאבחון אוטיזם אולי נשמע מורכב ומלא שחקנים, בירוקרטיה ותורים.
וכן, הוא לפעמים כזה.
אבל חשוב לזכור שהמטרה שלו היא חיובית: להגיע להבנה הכי טובה שאפשר של האדם שאתם מודאגים לגביו (או לגבי עצמכם).
הנוירולוג, הפסיכיאטר והפסיכולוג הם לא סתם "מאבחנים".
הם אנשי מקצוע מיומנים שכל אחד מהם מסתכל דרך עדשה אחרת על אותה מציאות מורכבת.
הנוירולוג בודק את התשתית, הפסיכולוג צולל לפרטי ההתנהגות והאינטראקציה עם כלים ספציפיים, והפסיכיאטר רואה את התמונה הרחבה ומקשר אותה לקריטריונים ולמצבים נלווים אפשריים.
ורק יחד, כצוות, הם יכולים להרכיב את הפאזל בצורה הנכונה ביותר.
אם אתם בתחילת הדרך, או במהלכה, או אפילו אחרי שקיבלתם תשובה – זכרו שהידע הוא כוח.
הבנה של מי עושה מה ולמה עוזרת לנווט בעולם הזה בביטחון רב יותר.
האבחנה, אם ניתנת, היא לא תווית מגבילה, אלא נקודת מוצא להבנה, קבלה, ומתן התמיכה הנכונה כדי שהאדם יוכל לממש את הפוטנציאל הייחודי שלו.
עכשיו, כשיש לכם את מפת הדרכים הזאת, תוכלו להתקדם בביטחון גדול יותר במסע הזה.
שיהיה בהצלחה!