Skip to content
דף הבית » רפואה כללית ומשפחה » דימוי עצמי נמוך אצל ילדים: הסימנים שחובה להכיר עכשיו

דימוי עצמי נמוך אצל ילדים: הסימנים שחובה להכיר עכשיו

אתם מכירים את זה?

הילד המתוק שלכם, זה שפעם היה בטוח שהוא יכול לכבוש את העולם עם לגו ביד אחת ובמבה בשנייה, פתאום נראה קצת… כבוי?

אולי הוא מהסס יותר מדי לפני שהוא מנסה משהו חדש.

אולי הוא ממלמל "אני לא טוב בזה" עוד לפני שהתחיל בכלל.

או שאולי אתם פשוט מרגישים שמשהו קטן בברק שבעיניים שלו התעמעם לו.

אם משהו מזה מצלצל לכם מוכר, אפילו בקטנה, אתם במקום הנכון!

כי דימוי עצמי נמוך אצל ילדים זה לא גזירת גורל.

וזה ממש, אבל ממש, לא אומר שאתם הורים גרועים (די כבר עם רגשות האשם האלה, כן? הם לא עוזרים לאף אחד).

במאמר הזה, אנחנו לא נתחיל לחפור לכם על תיאוריות פסיכולוגיות מסובכות עם שמות של חוקרים שאף אחד לא זוכר.

ממש לא.

אנחנו הולכים לתת לכם כלים אמיתיים, פרקטיים, ובגובה העיניים.

כאלה שתוכלו להתחיל ליישם עוד היום, אולי אפילו תוך כדי קריאה (אם אתם ממש מולטי-טסקירים).

כי המטרה שלנו פשוטה: לעזור לכם להחזיר את ה"סופר" ל"סופר-ילד" שלכם, ולגרום לו להאמין בעצמו כמו שהוא מאמין שגלידה זה הפתרון לכל בעיה (והוא צודק, אגב).

אז קחו כוס קפה (או משהו חזק יותר, אנחנו לא שופטים, החיים עם ילדים זה לא פיקניק), שבו בנוח, ובואו נצא יחד למסע מרתק.

מסע אל נבכי נפשו העדינה של הילד, כדי להבין איך אנחנו, ההורים, יכולים להיות שם בשבילו – ולבנות איתו יחד ארמון של ביטחון עצמי. לבנה אחר לבנה, בסבלנות ובאהבה.

מוכנים? יאללה, מתחילים! כי הילד שלכם שווה את זה, ואתם? אתם הולכים להיות הגורו-הורים של השכונה. או לפחות להרגיש ככה.

דימוי עצמי: מה זה בכלל ולמה זה יותר חשוב משיעורי בית בחשבון?

אוקיי, "דימוי עצמי". מילה גדולה, נכון? קצת כמו "אינפלציה" או "פילוסופיה אקזיסטנציאליסטית".

אבל האמת? זה הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע.

דימוי עצמי הוא, בגדול, התמונה שהילד מצייר לעצמו בראש על עצמו.

זה מה שהוא חושב על היכולות שלו, על המראה שלו, על כמה הוא "שווה" בעיני עצמו ובעיני אחרים.

זה סוג של מראה פנימית כזאת, שלא תמיד מראה את התמונה האמיתית, אלא את מה שהילד מאמין שהוא.

לא רק "להרגיש טוב עם עצמך": הבסיס לכל הצלחה (כמעט)

חשוב להבין: דימוי עצמי זה לא רק "להרגיש טוב עם עצמך" ברגע נתון. זה הרבה יותר עמוק מזה.

זה הבסיס שעליו נבנית כל האישיות של הילד.

ילד עם דימוי עצמי בריא וחיובי:

  • מאמין ביכולות שלו: הוא לא מפחד לנסות דברים חדשים, גם אם הם נראים קצת מאתגרים.
  • מתמודד טוב יותר עם כישלונות: הוא מבין שכישלון הוא חלק מהדרך, ולא סוף העולם. הוא לומד ממנו וממשיך הלאה.
  • יוצר קשרים חברתיים בריאים יותר: הוא מרגיש בנוח עם מי שהוא, ולכן קל לו יותר להתחבר לאחרים.
  • עצמאי יותר: הוא סומך על עצמו לקבל החלטות ולהתמודד עם מצבים.
  • ובאופן כללי, הוא פשוט ילד שמח יותר. וזה, תסכימו איתנו, שווה הכל.

לעומת זאת, דימוי עצמי נמוך יכול להיות כמו משקולת כבדה שהילד סוחב איתו לכל מקום.

זה יכול להשפיע על ההישגים שלו בלימודים, על היחסים החברתיים שלו, ואפילו על הבריאות הנפשית והפיזית שלו בטווח הארוך.

אז כן, זה חשוב. אולי אפילו יותר חשוב מלהצליח בטסט ההוא במתמטיקה (אל תגלו למורה שאמרנו את זה).

הגיל הרך: מתי מתחילים לבנות את המגדל (או הפירמידה, מה שבא לכם)?

אתם בטח שואלים את עצמכם, "מתי כל הסיפור הזה של דימוי עצמי מתחיל?"

התשובה היא: מוקדם. הרבה יותר מוקדם ממה שאתם חושבים.

היסודות לדימוי העצמי מונחים כבר בשנים הראשונות לחיים.

תינוקות ופעוטות לומדים על עצמם דרך האינטראקציות שלהם עם הסביבה הקרובה, ובעיקר – אתכם, ההורים.

החיוך שלכם כשהם מצליחים להרכיב שני קוביות.

החיבוק החם כשנפלו וקיבלו מכה קטנה.

הדרך שבה אתם מדברים אליהם ומגיבים אליהם.

כל אלה הם כמו לבנים קטנות שנערמות זו על גבי זו, ויוצרות את התשתית לדימוי העצמי שלהם.

זה לא אומר שצריך להילחץ ולהתחיל לנתח כל מילה שיוצאת לכם מהפה.

ממש לא.

אבל זה כן אומר שכדאי להיות מודעים להשפעה העצומה שיש לכם, כבר מההתחלה.

אתם האדריכלים הראשיים של מגדל הביטחון העצמי של הילד שלכם. וזה תפקיד די מגניב, לא?

האנטנות שלכם בפעולה: איך מזהים שצריך לשים לב יותר? 7 סימני אזהרה (ועוד בונוס)

ילדים לא תמיד יבואו ויגידו לכם: "אמא, אבא, אני מרגיש שיש לי דימוי עצמי נמוך".

אם הם היו עושים את זה, החיים שלנו היו הרבה יותר פשוטים (וגם קצת פחות מעניינים, לא?).

לרוב, דימוי עצמי נמוך מתבטא בדרכים עקיפות, בהתנהגויות ובאמירות שאולי נראות לנו שוליות בהתחלה.

אז איך מפעילים את האנטנות ההוריות שלנו ומזהים את הסימנים?

הנה כמה נורות אדומות (או צהובות, תלוי בעוצמה) שכדאי לשים אליהן לב:

1. "אני אפס": כשהביקורת העצמית יוצאת משליטה

זה נורמלי שילדים (וגם מבוגרים, בואו נודה) יבקרו את עצמם מדי פעם.

אבל אם הילד שלכם מרבה להשתמש במילים כמו "אני טיפש", "אני לא שווה כלום", "אני אף פעם לא מצליח בכלום", זה בהחלט סימן שצריך להתייחס אליו.

שימו לב גם אם הוא מתקשה לקבל מחמאות, או מבטל אותן מיד ("זה סתם מזל", "כל אחד יכול לעשות את זה").

2. הנסיגה הגדולה: למה הוא פתאום נמנע מחברים או פעילויות?

ילד שפעם אהב לשחק עם חברים, להשתתף בחוגים או לנסות דברים חדשים, ופתאום מתחיל לסרב, להסתגר בבית, או להימנע ממצבים חברתיים – זה יכול להיות סימן.

הוא עלול לחשוש מכישלון, מדחייה, או פשוט להרגיש שהוא "לא מספיק טוב" כדי להשתלב.

3. פרפקציוניזם או פחד מכישלון? השאלה ששווה מיליון דולר

פרפקציוניזם יכול להיראות כמו תכונה חיובית, נכון? הילד שואף למצוינות, משקיע, רוצה שהכל יהיה מושלם.

אבל לפעמים, מאחורי הפרפקציוניזם הזה מסתתר פחד עמוק מכישלון.

הוא עלול להשקיע שעות על גבי שעות במשימה פשוטה, להתפרק אם הוא לא מקבל 100, או להימנע לגמרי ממשימות שהוא לא בטוח שיצליח בהן בצורה מושלמת.

זה מתיש, גם לו וגם לכם.

4. רגישות יתר לביקורת: כשאפילו "כל הכבוד" נשמע כמו עקיצה

ילדים עם דימוי עצמי נמוך נוטים להיות רגישים מאוד לביקורת, אפילו אם היא בונה או נאמרת בכוונה טובה.

הם עלולים לפרש כל הערה קטנה כהתקפה אישית, להיעלב בקלות, או להגיב בכעס ותסכול.

לפעמים, הם אפילו יחפשו את הביקורת, כאילו כדי לאשר לעצמם את מה שהם כבר "יודעים" – שהם לא מספיק טובים.

5. השוואות בלתי פוסקות לאחרים (והוא תמיד יוצא פחות טוב)

אם הילד שלכם עסוק כל הזמן בלהשוות את עצמו לאחרים – "הוא יותר חכם ממני", "לה יש יותר חברים", "הוא מצייר יותר יפה" – ובהשוואות האלה הוא תמיד יוצא בצד ה"פחות טוב", זה סימן ברור לחוסר ביטחון.

הוא לא רואה את החוזקות והייחודיות שלו, אלא רק את מה ש"חסר" לו בהשוואה לאחרים.

6. קושי בקבלת החלטות (אפילו מה לאכול לארוחת בוקר)

חוסר ביטחון ביכולות ובשיפוט העצמי יכול להוביל לקושי בקבלת החלטות, אפילו בדברים קטנים.

הילד עלול להתלבט זמן רב, לשאול אתכם שוב ושוב מה לעשות, או פשוט לתת לאחרים להחליט בשבילו.

הוא פוחד לעשות את הבחירה "הלא נכונה".

7. תלות מוגזמת באישור חיצוני

זה טבעי שילדים מחפשים אישור מההורים ומהסביבה.

אבל אם הילד שלכם תלוי באופן מוגזם באישור חיצוני כדי להרגיש טוב עם עצמו, אם הוא כל הזמן שואל "זה טוב?", "אתה מרוצה ממני?", "אני בסדר?", זה יכול להצביע על כך שהערך העצמי הפנימי שלו לא מספיק יציב.

והבונוס? שינויים פתאומיים בהתנהגות או במצב הרוח.

אם הילד השמח והאנרגטי שלכם הופך פתאום לאפאתי ועצוב, או אם הילד הרגוע והשקט מתחיל להתפרץ בזעם לעיתים קרובות – זה תמיד דורש התייחסות.

זה יכול להיות קשור לדימוי עצמי, אבל גם לדברים אחרים. בכל מקרה, אל תתעלמו.


רגע, עצרו הכל! 5 שאלות בוערות ותשובות זריזות:

  1. האם זה נורמלי שילד חווה מדי פעם ירידה בביטחון?

    תשובה: בהחלט! כולנו חווים עליות וירידות בביטחון. זה חלק טבעי מהחיים ומההתפתחות. הבעיה מתחילה כשהירידה הזו הופכת למצב קבוע שמשפיע על התפקוד ועל איכות החיים של הילד.

  2. מה ההבדל בין דימוי עצמי לביטחון עצמי? זה לא אותו דבר?

    תשובה: קרוב, אבל לא בדיוק. דימוי עצמי הוא התפיסה הכללית של הילד את עצמו – מי אני, מה אני שווה. ביטחון עצמי קשור יותר לאמונה ביכולות ספציפיות – "אני בטוח שאני יכול להצליח במבחן בחשבון", "אני בטוח שאני יכול לקלוע לסל". דימוי עצמי חיובי הוא הבסיס לביטחון עצמי חזק בתחומים שונים.

  3. האם פינוק יתר יכול לפגוע בדימוי העצמי? חשבתי שזה עוזר…

    תשובה: שאלה מצוינת! פינוק יתר, במובן של לעשות הכל בשביל הילד ולא לאפשר לו להתמודד עם אתגרים וקשיים, יכול דווקא לפגוע. הילד לא מפתח תחושת מסוגלות ועצמאות, ועלול להרגיש שהוא לא באמת "יכול" לעשות דברים לבד. אהבה ותמיכה זה דבר אחד, לגונן יתר על המידה זה משהו אחר.

  4. איך לדבר עם ילד על הנושא בלי "לחפור" לו או לגרום לו להרגיש עוד יותר גרוע?

    תשובה: במקום "לחפור", נסו "לשאול". גלו עניין אמיתי ברגשות שלו, הקשיבו בלי לשפוט, ותנו לו להוביל את השיחה. אפשר להשתמש במשפטים כמו: "שמתי לב שלאחרונה אתה קצת פחות נהנה מכדורגל, קרה משהו?", או "אני רואה שאתה עובד ממש קשה על הציור הזה, איך אתה מרגיש לגביו?". המטרה היא לפתוח ערוץ תקשורת, לא לנהל חקירה.

  5. האם יש גיל קריטי יותר להתפתחות דימוי עצמי?

    תשובה: כל גיל חשוב, אבל גיל ההתבגרות נחשב לתקופה מאתגרת במיוחד. שינויים פיזיים, לחץ חברתי, חיפוש זהות – כל אלה יכולים לטלטל את הדימוי העצמי. אבל, כאמור, היסודות נבנים הרבה קודם, בגיל הרך.


מי אשם? (ספוילר: כנראה שאף אחד, אבל בואו נבדוק) – גורמים שמשפיעים על הדימוי העצמי

קל מאוד להיכנס למעגל של רגשות אשם ולשאול "מה עשיתי לא בסדר?".

אבל האמת היא שדימוי עצמי הוא עניין מורכב, והוא מושפע משילוב של גורמים.

זה לא עניין של "אשם" אחד ויחיד. בואו נפרק את זה קצת:

הבית הוא המבצר (או שלא?): השפעת הסביבה המשפחתית

אין ספק, למשפחה יש תפקיד מרכזי בעיצוב הדימוי העצמי של הילד.

זה מתחיל מהדברים הקטנים:

  • אווירה בבית: האם הבית הוא מקום בטוח, מקבל ותומך? האם יש בו מקום לטעויות ולחולשות?
  • סגנון הורות: הורות סמכותית (שמשלבת גבולות ברורים עם חום ואהבה) נחשבת למקדמת דימוי עצמי בריא. לעומת זאת, הורות שתלטנית מדי, או מזניחה מדי, עלולה לפגוע.
  • השוואות בין אחים: "למה אתה לא יכול להיות כמו אחיך הגדול?" – משפטים כאלה הם רעל לדימוי העצמי. לכל ילד יש את הקצב שלו והחוזקות שלו.
  • ביקורת מוגזמת או ציפיות לא ריאליות: אם הילד מרגיש שהוא אף פעם לא עומד בציפיות שלכם, זה עלול לשחוק את הביטחון שלו.
  • הדימוי העצמי של ההורים: כן, כן. ילדים הם ספוגים. אם אתם, ההורים, סובלים מדימוי עצמי נמוך ומבקרים את עצמכם כל הזמן, יש סיכוי שהם "ילמדו" את זה מכם. (לא כדי להלחיץ, רק למודעות).

בית ספר, חברים ולחץ חברתי: זירת ההיאבקות היומיומית

ברגע שהילד יוצא מהבית, הוא נכנס לזירות נוספות שמשפיעות על הדימוי העצמי שלו.

בית הספר: הצלחות וכישלונות לימודיים, היחס מהמורים, האווירה בכיתה – כל אלה משחקים תפקיד.

ילד שמתקשה בלימודים עלול להרגיש "פחות טוב" מחבריו.

חברים: קבלה חברתית היא צורך בסיסי. דחייה, חרם, או אפילו סתם תחושה של "אני לא שייך" יכולים להיות הרסניים לדימוי העצמי, במיוחד בגיל ההתבגרות.

לחץ חברתי: "כולם עושים את זה", "אם אין לך את זה אתה לא מקובל" – הלחץ להתאים לנורמות החברתיות יכול להיות עצום, ולגרום לילד להרגיש שהוא "לא בסדר" אם הוא שונה או חושב אחרת.

עידן המסכים: איך אינסטגרם וטיקטוק קשורים לזה (רמז: מאוד)

אי אפשר לדבר על דימוי עצמי במאה ה-21 בלי להזכיר את הרשתות החברתיות והמדיה הדיגיטלית.

הילדים שלנו חשופים מגיל צעיר מאוד לזרם בלתי פוסק של תמונות "מושלמות", חיים "מושלמים", והישגים "מושלמים" של אחרים (שלרוב, כמובן, רחוקים מהמציאות).

ההשוואה הבלתי פוסקת הזו יכולה ליצור תחושה של נחיתות, חוסר שביעות רצון מהמראה החיצוני, ומרדף אחרי לייקים ואישורים וירטואליים.

זה לא אומר שצריך לאסור עליהם מסכים לחלוטין (בהצלחה עם זה!), אבל זה כן אומר שצריך ללמד אותם צריכה ביקורתית, ולדבר איתם על הפער בין מה שרואים ברשת לבין המציאות.

וגם, אולי חשוב לא פחות, לשים לב כמה אנחנו שקועים בזה.

"זה יעבור לו?" – הצצה (לא מפחידה!) להשפעות ארוכות הטווח של דימוי עצמי נמוך

לפעמים, כשהילד קטן, אנחנו נוטים לחשוב "טוב, זה סתם שלב, זה יעבור לו".

ואכן, יש תקופות קשות יותר ופחות.

אבל אם דימוי עצמי נמוך הופך לדפוס קבוע ולא מטופל, הוא עלול להשאיר חותם גם בבגרות.

בלי להפחיד, רק כדי להדגיש את החשיבות של התערבות מוקדמת:

מילד מהסס למבוגר חסר ביטחון: הקשר שלא תמיד רואים

ילד עם דימוי עצמי נמוך עלול לגדול להיות מבוגר ש:

  • נמנע מאתגרים והזדמנויות: פוחד מכישלון, ולכן מעדיף להישאר באזור הנוחות שלו, גם אם זה אומר לוותר על קידום בעבודה, על לימודים, או על קשרים משמעותיים.
  • מתקשה במערכות יחסים: חוסר ביטחון יכול להוביל לתלותיות, לקנאה, או לקושי ליצור אינטימיות אמיתית.
  • סובל מביקורת עצמית הרסנית: הקול הפנימי הביקורתי ממשיך ללוות אותו, ופוגע בהנאה מהחיים ובתחושת הערך העצמי.
  • נוטה יותר לפתח חרדות ודיכאון: יש קשר מוכח בין דימוי עצמי נמוך לבין בעיות נפשיות.

הצלחה בחיים? זה מתחיל קטן (ובביטחון עצמי)

"הצלחה" היא מילה גדולה, ויש לה הרבה הגדרות.

אבל בין אם מדובר בהצלחה בקריירה, במערכות יחסים, או פשוט בתחושה של סיפוק ואושר – דימוי עצמי בריא הוא מרכיב חיוני.

כשאדם מאמין בעצמו וביכולות שלו, הוא מעז יותר, מנסה יותר, ולא נשבר מכישלונות.

הוא יודע מה הוא שווה, ולא תלוי באישור חיצוני כדי להרגיש טוב.

וכל זה, חברים, מתחיל שם, בילדות. בלבנים הקטנות האלה שאנחנו עוזרים להם להניח.

אז מה עושים, למען השם?! 10 טקטיקות-על לחיזוק הביטחון העצמי של הילד שלכם (ועוד אחת שתפתיע אתכם!)

אוקיי, הבנו שזה חשוב. הבנו מה יכול להשפיע. עכשיו מגיע החלק המעשי!

מה אנחנו, ההורים, יכולים לעשות כדי לעזור לילדים שלנו לבנות דימוי עצמי חזק ובריא?

הנה כמה אסטרטגיות מוכחות, שכל אחת מהן היא כמו דשן איכותי לפרח הביטחון העצמי של הילד שלכם:

  1. הקשבה אמיתית: יותר חשוב מכל נאום חוצב להבות

    זה נשמע פשוט, אבל זה אולי הדבר הכי חשוב. כשאתם מקשיבים לילד שלכם – באמת מקשיבים, בלי הסחות דעת, בלי לשפוט, בלי לקפוץ עם עצות – אתם משדרים לו: "מה שיש לך להגיד חשוב לי. אתה חשוב לי".

    תנו לו לסיים משפטים, שאלו שאלות הבהרה, שקפו את הרגשות שלו ("אני מבין שאתה מאוכזב מזה"). זה יוצר תחושה של אמון וקבלה.

  2. שפת העידוד: איך להגיד "כל הכבוד" שבאמת מחזק (ולא סתם מנפח)

    במקום להגיד "אתה גאון!" (שזה קצת מלחיץ, כי מה יקרה אם הוא לא יצליח בפעם הבאה?), התמקדו במאמץ ובתהליך: "ראיתי כמה השקעת בזה", "אהבתי איך שניסית שוב למרות שזה היה קשה", "אני גאה בך על הדרך שבה התמודדת עם האתגר הזה".

    זה מלמד אותם שמה שחשוב זה הניסיון, ההתמדה והלמידה – לא רק התוצאה הסופית.

  3. חגיגת הצלחות קטנות: כי כל צעד הוא ניצחון (במיוחד בעיניהם)

    אל תחכו להצלחות גרנדיוזיות. שימו לב להצלחות הקטנות של היומיום – כשהוא הצליח לקשור שרוכים לבד, כשהוא שיתף צעצוע עם אחיו, כשהוא התגבר על פחד קטן.

    ציינו את זה, תחגגו את זה (לא צריך מסיבה עם זיקוקים, מספיק חיוך ומילה טובה). זה עוזר להם לצבור "הוכחות" ליכולות שלהם.

  4. זמן איכות אמיתי: לא, סטורי משותף לא נחשב (סורי)

    בעידן המסכים והעומס, זמן איכות אמיתי עם הילדים הפך למצרך נדיר. וזה לא חייב להיות משהו מורכב או יקר.

    זה יכול להיות 15 דקות של משחק משותף על השטיח, קריאת סיפור לפני השינה, שיחה על איך עבר היום – בלי טלפונים, בלי טלוויזיה ברקע. רק אתם והם. זה משדר להם שהם חשובים ובעלי ערך.

  5. עצמאות, עצמאות, עצמאות: תנו להם להתמודד (עם רשת ביטחון, ברור)

    כהורים, האינסטינקט שלנו הוא לגונן, לעזור, "לסדר" להם את הכל. אבל אם אנחנו עושים הכל בשבילם, הם לא לומדים לסמוך על עצמם.

    תנו להם משימות ואחריות שמתאימות לגילם. תנו להם לנסות ולהתמודד עם קשיים קטנים. תהיו שם כדי לתמוך ולכוון, אבל אל תפתרו להם כל בעיה. כל התמודדות מוצלחת בונה את תחושת המסוגלות.

  6. ללמד אותם לקבל כישלונות: כי גם מייקל ג'ורדן החטיא לפעמים (הרבה, למען האמת)

    כישלון הוא לא מילה גסה. הוא חלק בלתי נפרד מהחיים ומהלמידה. חשוב ללמד את הילדים שזה בסדר להיכשל, שזה לא אומר שהם "כישלון".

    דברו איתם על הכישלונות שלכם (בצורה מותאמת, כמובן). עזרו להם לנתח מה אפשר ללמוד מהכישלון, ואיך אפשר לנסות אחרת בפעם הבאה. זה הופך את הכישלון להזדמנות לצמיחה.

  7. חיזוק תחומי עניין וכישרונות: איפה הילד שלכם "זורח"? (לכל אחד יש משהו!)

    לכל ילד יש משהו שהוא טוב בו, משהו שהוא אוהב לעשות. זה יכול להיות ציור, ספורט, מוזיקה, בישול, טיפול בבעלי חיים, או אפילו לספר בדיחות (לא תמיד מוצלחות, אבל העיקר הכוונה).

    עזרו לו למצוא את התחומים האלה, ועודדו אותו להתפתח בהם. כשהם מצליחים בתחום שמעניין אותם, זה מחזק מאוד את הביטחון העצמי הכללי שלהם.

  8. מודלינג הורי: איך הדימוי העצמי *שלכם* משפיע עליהם? (אאוץ', אבל חשוב)

    זה אולי הסעיף הכי קשה ליישום, אבל הוא קריטי. ילדים לומדים מהתבוננות. אם אתם כל הזמן מבקרים את עצמכם, מתלוננים על המראה שלכם, או מדברים על עצמכם בצורה שלילית – הם קולטים את זה.

    נסו לעבוד על הדימוי העצמי שלכם. דברו על עצמכם בכבוד. הראו להם איך מתמודדים עם אתגרים וכישלונות בצורה בונה. אתם המודל הכי חשוב שלהם.

  9. לא להשוות! אף פעם! גם לא לילד של השכנים (שכבר קורא שייקספיר בגיל 3, כנראה)

    כל ילד הוא עולם ומלואו, עם קצב התפתחות משלו, חוזקות משלו, ואתגרים משלו. השוואות לאחרים הן פשוט לא הוגנות, והן רק גורמות לילד להרגיש שהוא "פחות טוב".

    התמקדו בילד שלכם, בהתקדמות האישית שלו, ובמאמצים שלו. ותשאירו את הילד של השכנים לשכנים.

  10. פיתוח חשיבה חיובית: ללמד אותם להיות המעודדים של עצמם

    עזרו לילדים לזהות את המחשבות השליליות האוטומטיות שלהם ("אני בחיים לא אצליח בזה") ולאתגר אותן.

    למדו אותם להחליף אותן במחשבות חיוביות ומציאותיות יותר ("זה קשה, אבל אני אנסה", "גם אם אני לא אצליח במאה אחוז, אני אלמד מזה"). זה כלי חשוב לחיים.

  11. הטריק המפתיע: כוחה של תרומה לקהילה (כן, גם לקטנים!)

    כשאנחנו עוזרים לאחרים, אנחנו מרגישים טוב עם עצמנו. זה נכון גם לגבי ילדים. מצאו דרכים שבהן הילד שלכם יכול לתרום, אפילו בקטנה: לעזור לשכן מבוגר, לאסוף צעצועים לילדים נזקקים, להשתתף במבצע התרמה.

    התחושה שהוא עושה משהו טוב ומשמעותי יכולה לחזק מאוד את הערך העצמי שלו.

מתי מדליקים נורה אדומה ומתקשרים למקצוען? (כי לפעמים צריך גיבוי, וזה ממש בסדר)

רוב הזמן, עם הרבה אהבה, סבלנות, והכלים שנתנו כאן, אפשר לחולל פלאים.

אבל יש מצבים שבהם הדימוי העצמי הנמוך של הילד עמוק יותר, או שהוא מתמודד עם קשיים נוספים, ואז כדאי לשקול פנייה לעזרה מקצועית.

אל תרגישו שזה כישלון שלכם כהורים. להיפך, זה מראה על אחריות ועל אכפתיות.

סימנים שדורשים התערבות חיצונית: אל תישארו עם זה לבד

כדאי לשקול פנייה לאיש מקצוע אם:

  • הדימוי העצמי הנמוך נמשך לאורך זמן ולא משתפר למרות הניסיונות שלכם.
  • הוא פוגע באופן משמעותי בתפקוד של הילד בבית הספר, בחברה, או בבית.
  • הילד מביע מחשבות אובדניות או פוגע בעצמו. (במקרה כזה, פנו לעזרה מיידית!)
  • הוא סובל מחרדות קשות, מדיכאון, או מהפרעות אכילה.
  • יש שינויים דרסטיים בהתנהגות שלו שאתם לא מצליחים להבין או להתמודד איתם.
  • אתם מרגישים שאתם "אבודים" ולא יודעים איך לעזור לו.

איזה סוגי עזרה קיימים? ולמי פונים?

יש מגוון של אנשי מקצוע שיכולים לעזור:

  • פסיכולוג/ית ילדים: יכול לאבחן את מקור הקושי ולהציע טיפול רגשי (למשל, טיפול CBT, טיפול במשחק) שמותאם לילד.
  • יועצ/ת חינוכי/ת בבית הספר: יכול להיות כתובת ראשונית טובה, להציע תמיכה והכוונה, ולעזור במישור הבית ספרי.
  • מטפל/ת באמנות/במוזיקה/בבעלי חיים: לפעמים, טיפול דרך יצירה או מגע עם בעלי חיים יכול לפתוח ערוצים חדשים לביטוי רגשי ולחיזוק הביטחון.
  • הדרכת הורים: לפעמים, דווקא ההורים הם אלה שזקוקים לכלים ולהכוונה כדי לדעת איך לעזור לילד.

אל תהססו להתייעץ עם רופא הילדים, עם היועצת בבית הספר, או לחפש המלצות מחברים או ממקורות מהימנים.

העיקר – אל תישארו עם זה לבד. יש אנשים טובים שרוצים ויכולים לעזור.

עוד כמה שאלות אחרונות בהחלט (מבטיחים!) לפני שאתם רצים לחבק את הילד

כי אנחנו יודעים שיש לכם עוד כמה בראש, וזה בסדר גמור.

  • שאלה: מה עושים אם הילד מסרב לשתף פעולה עם הניסיונות לעזור או ללכת לטיפול?

    תשובה: קודם כל, סבלנות. אל תכריחו ואל תלחצו. נסו להבין ממה נובע הסירוב. האם הוא חושש? מתבייש? לא מבין למה זה טוב? הסבירו לו בגובה העיניים, הדגישו שאתם בצד שלו ורוצים לעזור לו להרגיש טוב יותר. לפעמים, התחלה של טיפול הדרכת הורים (בלי הילד בהתחלה) יכולה לעזור לכם לקבל כלים איך לגשת אליו נכון.

  • שאלה: האם פעילות גופנית יכולה לעזור לדימוי עצמי? הבן שלי כל היום מול המסך…

    תשובה: בהחלט כן! פעילות גופנית משחררת אנדורפינים (הורמונים של "הרגשה טובה"), משפרת את הדימוי הגופני, מחזקת את תחושת המסוגלות ("הצלחתי לרוץ יותר מהר הפעם!"), ומספקת הזדמנויות לאינטראקציה חברתית חיובית. עודדו אותו למצוא פעילות שהוא נהנה ממנה, זה לא חייב להיות ספורט תחרותי. גם הליכה משפחתית בפארק זה מעולה.

  • שאלה: יש לי הרגשה שאני "מפנקת" מדי וזה מה שגורם לו לחוסר ביטחון. איך יודעים איפה הגבול?

    תשובה: אהבה ותמיכה זה לא פינוק. פינוק מזיק הוא כשאתם עושים במקום הילד דברים שהוא יכול וצריך לעשות לבד, או כשאתם לא מציבים גבולות ברורים. המטרה היא לאפשר לו להתנסות, לטעות, וללמוד מהטעויות שלו, כשאתם שם ברקע עם רשת ביטחון. זה איזון עדין, אבל אפשרי.

סיכום קטן עם מסר גדול: אתם גיבורי העל של הגיבורים הקטנים שלכם!

וואו, עברנו דרך ארוכה, נכון?

דיברנו על מה זה דימוי עצמי, למה הוא כל כך קריטי, איך מזהים כשהוא נמוך, מה הגורמים שמשפיעים עליו, ובעיקר – מה לעזאזל עושים עם כל המידע הזה.

אם יש משהו אחד שאנחנו רוצים שתיקחו מהמאמר הזה, זה הדבר הבא:

אתם, ההורים, הכוח הכי משמעותי בעיצוב הדימוי העצמי של הילדים שלכם.

זה לא אומר שאתם צריכים להיות מושלמים (מי מושלם בכלל?).

זה אומר שאתם צריכים להיות שם, נוכחים, קשובים, אוהבים ומעודדים.

בניית דימוי עצמי חזק זה תהליך.

זה מרתון, לא ספרינט.

יהיו עליות, יהיו ירידות, יהיו רגעים של תסכול ויהיו רגעים של אושר צרוף.

הכי חשוב זה לא להתייאש, להמשיך לנסות, ולהאמין בילד שלכם – גם (ובמיוחד) כשהוא מתקשה להאמין בעצמו.

אהבה ללא תנאים, קבלה, סבלנות, והרבה חיזוקים חיוביים – אלה המרכיבים הסודיים (שהם לא כל כך סודיים) למתכון המנצח.

זכרו, ההשקעה בדימוי העצמי של הילד שלכם היא אולי ההשקעה הכי טובה והכי משתלמת שתעשו אי פעם. התשואה? ילד שמח, בטוח בעצמו, שמוכן לכבוש את העולם (או לפחות את הכיתה שלו).

ועכשיו, לכו לחבק את הילד שלכם. מגיע לו, וגם לכם.

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *